مطالب و اخبار روز

مطالب آموزشی، اخبار، تبلیغات و فروش محصولات

مطالب و اخبار روز

مطالب آموزشی، اخبار، تبلیغات و فروش محصولات

افسردگی نامرئی

يكشنبه, ۹ مرداد ۱۴۰۱، ۰۲:۵۲ ق.ظ

افسردگی نامرئی

افسردگی نامرئی چیست؟ افسردگی یک بیماری روحی و روانی است که به طور مستقیم بر روی افراد تاثیر می گذارد و زندگی این افراد دچار اختلال می شود. متاسفانه بسیاری از افراد برداشت های اشتباهی از بیماری افسردگی دارند و فکر می کنند افرادی که افسردگی دارند روانی هستند که این طور نیست و افسردگی روان و جسم این افراد را درگیر می کند. افسردگی انواع مختلفی دارد که برای تشخیص و درمان آن ها، باید در جلسات مشاوره افسردگی شرکت نمایید و درمانگر با تکنیک ها و تجربه ای که دارد به افراد افسرده کمک می کند تا دوباره به زندگی خود بازگردند.

یکی از انواع افسردگی، افسردگی نامرئی می باشد و در این مدل ممکن است هیچ کسی متوجه افسردگی شما نشود. فرض کنید که از یک بیماری مزمن رنج می برید و همیشه حس ناتوانی و ضعف دارید، به طوری که با انجام هر کاری باعث ناراحتی و درد شما می شود و هر لحظه این درد و ناراحتی در ذهن شماست. این تنش درونی که که در وجود شماست و هر لحظه به مبارزه با آن هستید باعث می شود تا انرژی شما کاهش پیدا کند و در نهایت در انجام فعالیت های روزانه کم توان شوید. با این وجود ممکن است کسانی از بیرون به شما نگاه کنند هیچ گونه علائمی در شما نبینند در حالی که شما از نوعی افسردگی نامرئی رنج می برید.

نشانه های افسردگی نامرئی

افسردگی نامرئی

هر انسانی رفتارهای متفاوتی نسبت به یکدیگر دارند و این رفتارها در دوره های مختلف زندگی ممکن است متغیر باشد ولی برخی از رفتارها در افراد طبیعی نیستند به ویژه اگر به تازگی دچار رفتارهای خاصی شده باشند. افسردگی نامرئی یک بیماری است که هیچ گونه نشانه و علائمی ندارد و اشخاصی که به این بیماری ها دچار می شوند، ممکن است علائمی مانند سرگیجه، خستگی، درد، ضعف و یا مشکلاتی در خصوص سلامت روان داشته باشند. با وجود اینکه ممکن است شرایط بدی را برای فرد به وجود آید و تاثیر منفی روی شخص بگذارد، اما نشانه های خاصی که برای اطرافیان قابل مشاهده باشد، ندارد. نشانه های افسردگی نامرئی شامل موارد زیر می باشد:

  • کاهش قدرت تصمیم گیری
  • دردهای جسمی بدول دلیل
  • احساس غم و نا امیدی
  • استرس و اضطراب
  • خستگی های مداوم و کمبود انرژی
  • زود عصبانی شدن
  • فکرهای منفی و فکرکردن به خودکشی
  • اختلال در اشتها
  • اختلال در خواب
  • اهمیت ندادن به کارهایی که قبلا لذتبخش بودند
  • احساس گناه

روش های درمانی برای افسردگی نامرئی

افسردگی نامرئی

مشاوره افسردگی بهترین گزینه برای درمان افسردگی نامرئی می باشد که یک روانشناس متخصص با بیمار به گفتگو می پردازد و مشکلاتی که برای آن پیش آمده است را بررسی می کند و با ارائه راهکار، درمان خود را پیش می برد و تا حد امکان نیازی به مصرف داروهای شیمیایی نمی باشد. درمان افسردگی نامرئی به نوع و شدت بیماری بستگی دارد و هر چه زودتر برای درمان آن اقدام شود، زودتر نتیجه می دهد. روش های درمانی افسردگی نامرئی که بدون دارو انجام می شود به شرح زیر می باشد:

  • درمان روانکاوانه

درمان روانکاوانه روشی است که نتیجه دهی آن نیاز به زمان دارد و طولانی می باشد. این روش از درمان مربوط به روانکاوی است. هدف اصلی درمان روانکاوانه تغییر شخصیت بیمار است، در واقع درمان روانکاوانه به دنبال کاهش نشانه ها نیست بلکه با برخی از تکنیک های خاص اعتماد میان فردی بیمار، روش های ارتباط گیری، مکانیسم های سازگاری و مدارا و رو به رو شدن با مشکلات و هیجانات را بالا می برند.

  • رفتار درمانی

در روش رفتار درمانی به شخص افسرده رفتارهایی آموزش داده می شود که فرد با انجام دادن آن ها بتواند از جامعه بازخورد مثبت بگیرد. در واقع فرض بر این است که با ین کار الگوهای غیر اخلاقی گذشته فرد که باعث طرد شدن او بود از بین برود؛ با این روش فرد احساس بهتری پیدا می کند و نسبت به گذشته فعال تر می شود و رفته رفته اثرات افسردگی در آن ناپدید می شود.

  • شناخت درمانی

در این روش با تاکید بر نحوه تفکر افراد، مشکلات افسردگی راه توجیه کرده و توضیح می دهد. در واقع در شناخت درمانی فرض بر این است که شخص افسرده یک سری افکار ناکارآمد دارد و همیشه ار این الگوها در زندگی خود استفاده می کند. این الگوهای ناکارآمد باعث ایجاد احساس غم در شخص می شود و در آخر به افسردگی منجر می شود.

  • درمان بین فردی

این روش درمانی بر روی روابط بین فردی شخص تاثیر مستقیم می گذارد. درمان بین فردی، مشکلات ارتباطی فرد افسرده باعث به وجود آمدن و تداوم نشانه های افسردگی شده و این مشکلات ریشه در کودکی شخص است. در واقع در این نوع از درمان یک سری از مهارت ها به فرد آموزش داده می شود و در درمان تاثیر بسیار زیادی دارد.

  • خانواده درمانی

این نوع از درمان از روش های درمانی اصلی نمی باشد ولی در زمان هایی که خانواده شخص در تداوم و یا شکل گیری نشانه های او بسیار می تواند مفید باشند. با خانواده درمانی شخص حمایت مورد نیازش را به دست می آورد و اکثر فرایندهای غلط خانوادگی اش را درست می کند و همین امر در بهبودی او تاثیر گذار می باشد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و گرفتن وقت مشاوره افسردگی می توانید به مجموعه انتخاب کلینیک مراجعه نمایید و همکاران ما شما را در این زمینه راهنمایی می نمایند.

شماره تماس

021-22893591-2 – 0902-1999201-2

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی