مطالب و اخبار روز

مطالب آموزشی، اخبار، تبلیغات و فروش محصولات

مطالب و اخبار روز

مطالب آموزشی، اخبار، تبلیغات و فروش محصولات

افسردگی در سالمندان

دوشنبه, ۳ مرداد ۱۴۰۱، ۰۲:۱۸ ق.ظ

افسردگی در سالمندان

افسردگی در سالمندان یکی از اختلالاتی است که در دوران سالمندی مشاهده می شود و در اکثر موارد به دلیل کهولت سن نادیده گرفته می شود. سالمندان به دلیل سن زیادی که دارند، در دوران زندگی خود مسائل پر پیچ و خمی را پشت سر گذاشته اند که برخی از آن ها جنبه مثبت و برخی دیگر جنبه منفی داشته است که به طور مستقیم بر زندگی و روان انسان تاثیر می گذارد.

سالمندان به دلیل استرس، تنهایی، غم از دست دادن نزدیکان و همچنین کاهش توانایی جسمی و استقلال فردی، کاهش فعالیت های اجتماعی و ابتلا به انواع بیماری ها نسبت به سایر گروه های سنی بیشتر در معرض افسردگی قرار دارند و می توان گفت بسیاری از آنان دچار افسردگی می باشند ولی اهمیتی به این موضوع داده نمی شود. مشاوره افسردگی می تواند به سالمندان کمک کند تا از افکار منفی خود فاصله بگیرند و حتی از زندگی خود در سالمندی هم نهایت استفاده را ببرند.

افراد مسن در طول زندگی خود ممکن است در دوره هایی دچار افسردگی شده باشند، با این حال ممکن است برای بار نخست هم در سالمندان رخ دهد. افسردگی در هر سنی ممکن است رخ دهد اما اغلب افسردگی درسالمندان به احتمال زیاد ممکن است تشخیص داده نشود، زیرا برخی علائم افسردگی با علائم ناشی از افزایش سن ممکن است اشتباه گرفته شوند. در صورت عدم تشخیص و درمان به موقع، افسردگی ممکن است برای مدت زمان طولانی ادامه پیدا کند.

علائم افسردگی در سالمندان

افسردگی در سالمندان

  • احساس خستگی بدون انجام فعالیت بدنی
  • کاهش فعالیت و کم صحبتی
  • مشکل در تمرکز و تصمیم گیری
  • کاهش و یا افزایش اشتها
  • زود رنجی و بی قراری
  • گریه بدون دلیل مشخص
  • علاقه نداشتن به فعالیت های گذشته
  • تفکر مرگ و خود کشی
  • اجتناب از حضور در جمع های خانوادگی و دوستانه
  • احساس غم و اندوه، ناامیدی و درماندگی یا اضطراب در طولانی مدت

مشاهده علائم فوق در طولانی مدت در سالمندان، نشان از افسردگی در آن ها می باشد و هر چه زودتر درمان افسردگی آغاز شود، نتیجه گیری زودتر و بهتر مشخص می شود.

در برخی مواقع علائم افسردگی می تواند شبیه به نشانه های آلزایمر باشد، اما تفاوت های زیادی بین این رو بیماری وجود دارد و تشخیص این دو توسط یک روانشناس و مشاور انجام می شود. در افسردگی سالمند می تواند تاریخ و مکانی که در آن قرار دارد را به خاطر بیاورد، در تمرکز کردن مشکل دارد و مهارت های حرکتی در این افراد به آهستگی اما کاملا طبیعی هستند و فرد در مورد از دست دادن حافظه خود ابراز نگرانی می کند.

انواع افسردگی در سالمندان

افسردگی در سالمندان

افسردگی در سالمندان به یک شکل نمی باشد و انواع مختلفی دارد و با توجه به نوع افسردگی سالمند، درمان افسردگی توسط روانشناس صورت می گیرد.

اختلال افسردگی اساسی: در اختلال افسردگی اساسی در سالمندان علائمی بروز می کند که حداقل دو هفته طول می کشد و توانایی فرد را برای انجام کارهای روزانه رفته رفته کاهش پیدا می کند.

اختلال افسردگی مداوم: در اختلال افسردگی مداوم، فرد مبتلا به افسردگی حداقل به مدت دو سال علائم افسردگی را بروز داده است و البته شدت افسردگی کمتر از نوع افسردگی اساسی است و افراد مبتلا به اختلال افسردگی مداوم معمولاً می توانند امور روزانه خود را انجام دهند.

اختلال افسردگی ناشی از مصرف مواد یا دارو:  افرادی که الکل، مواد مخدر و یا داروهایی که مانند مسکن عمل می کند مصرف می کنند، دچار افسردگی ناشی از مصرف مواد یا دارو می شوند که برای درمان آن باید حتما به یک روانشناس متخصص مراجعه کرد.

اختلال افسردگی ناشی از ابتلا به بیماری: افرادی که در دوران زندگی خود دچار بیماری های سخت مانند سرطان یا بیماری های قلبی شده اند، دچار افسردگی ناشی از ابتلا به بیماری می شوند و حس ناامیدی به آن ها دست می کند و اگر درمان نشود به شدت بیماری اضافه می شود.

درمان افسردگی در سالمندان

افسردگی در سالمندان

حتما شنیده اید که پیشگیری بهتر از درمان می باشد و برای این که سالمندان به افسردگی مبتلا نشوند، می توان با انجام چند کار ساده از افسردگی جلوگیری کرد. داشتن یک رژیم غذایی سالم و مناسب، داشتن خواب کافی در ساعات مشخص شبانه روز، داشتن تفریحات سالم و لذت بخش، تنها نذاشتن سالمندان، افزایش فعالیت های بدنی و ورزش، ارتباط با دوستان و خانواده و ... از جمله مواردی است که از افسردگی در سالمندان جلوگیری می کند.

برای درمان افسردگی می توان به یک مشاور متخصص مراجعه کرد و مشاور با تخصص هایی که دارد می تواند به درمان افسردگی سالمندان کمک کند. جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید با کارشناسان مجموعه انتخاب کلینیک تماس گرفته تا شما را در این زمینه راهنمایی نمایند.

شماره تماس

021-22893591-2 – 0902-1999201-2

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی