مطالب و اخبار روز

مطالب آموزشی، اخبار، تبلیغات و فروش محصولات

مطالب و اخبار روز

مطالب آموزشی، اخبار، تبلیغات و فروش محصولات

مراحل زوج درمانی

پنجشنبه, ۲۳ تیر ۱۴۰۱، ۱۲:۲۹ ق.ظ

مراحل زوج درمانی

در این مطلب قصد داریم تا به مراحل زوج درمانی بپردازیم و زوج هایی که قصد دارند و در جلسات زوج درمانی شرکت نمایند، از این موضوع آگاهی داشته باشند. تکنیک های زوج درمانی مراحل خاص خود را دارد و در هر مرحله مباحث جدیدی مطرح می شود که در انتها، زوجین به یک نتیجه ی مشخصی درباره ادامه رابطه خود و حل اختلافات می رسند و و زوج درمانگر در این مراحل زوج ها را راهنمایی می کند.

اغلب افراد برای حل مشکلات خود به زوج درمانگر مراجعه نمی کنند و مسائل خصوصی زندگی خود را پیش دوستان صمیمی و یا فامیل بازگو می کنند که این کار اصلا توصیه نمی شود چرا که این اجازه را به آن ها می دهید تا به طور مستقیم در زندگی شما دخالت کنند و این باعث بدتر شدن رابطه شما با همسرتان می شود. تنها کسی که می تواند اختلافات زوج ها را حل کند یک زوج درمانگر قابل اعتماد می باشد که بدون طرفداری یا قضاوت طرفین اقدام به حل مشکل آن ها می کند.

زوج درمانگر یک روانشناس متخصص می باشد که در زمینه زوج درمانی به زوجین مشاوره می دهد و با علمی که در این زمینه دارد به زوج ها کمک می کند تا مشکلاتشان با کمترین آسیب به روح و روان آن ها برطرف شود و بار دیگر به زندگی سالم و شاد خود بازگردند.

فرآیند و مراحل زوج درمانی

مراحل زوج درمانی

  • مرحله اول

در مرحله اول، زوج درمانگر بر روی مشکلات زوجین تمرکز می کند و صحبت های هر کدام از آن ها را به صورت مشترک و انفرادی تحلیل می کند و پس از آن تست هایی را در غالب سوال برای زوجین طراحی می کند و پس از پاسخ آن ها، می تواند مشکل اصلی را مشخص کند. اغلب مشکلاتی که وجود دارد مربوط به مشکلات مالی، اعتیاد، خیانت، عدم صمیمیت، مشکلات جنسی و ... می باشد.

  • مرحله دوم

در مرحله دوم، پس از این که مشکل زوجین توسط زوج درمانگر مشخص شد، شروع درمان آغاز می شود. درمان به معنای مصرف دارو و یا مراجعه به بیمارستان نیست و درمان به معنای حل مشکلات و رفع اختلافات زوجین می باشد و در موارد کمی برای گرفتن برخی از آزمایش ها لازم است تا به بیمارستان مراجعه کنید. جلساتی درمانی با حضور زوجین و زوج درمانگر آغاز می شود و زوج درمانگر به حل مشکلات زوجین می پردازد که ممکن است چندین جلسه ادامه دار باشد.

  • مرحله سوم

در مرحله سوم، زوج درمانگر از بین انواع رویکردهای زوج درمانی، از بهترین و کاربردی ترین روش را برای حل اختلافات و مشکلات زوجین استفاده می کند و راه حل مناسب را در اختیار آن ها قرار می دهد.

  • مرحله چهارم

مرحله چهارم و پایانی، هدف ها و راهکارهای نهایی برای درمان به طور مشخص تعیین می شود و به زوجین ارائه می شود. طی کردن این مراحل در چندین جلسه به طول می انجامد و تعداد جلسات زوج درمانی به میزان همکاری و مشارکت زوجین در درمان بستگی دارد. با پشت سر گذاشتن مراحل زوج درمانی قطعا تاثیر مثبتی در زندگی زوج ها ایجاد می شود و می تواند پایه گذار یک زندگی سالم و بسیار عالی برای زوج ها باشد.

انواع روش های زوج درمانی

مراحل زوج درمانی

روش های زوج درمانی با مراحل زوج درمانی متفاوت می باشد و هر مشاوری با توجه به نوع مشکلات زوجین از یک روش درمانی خاص استفاده می کند و در ادامه چندین روش درمانی را برای شما بیان می کنیم.

  • زوج درمانی ساختاری

زوج هایی که به دلیل ناسازگاری و عدم کنار آمدن با تغییرات زندگی دچار اختلافات و مشکلاتی شده اند، از روش زوج درمانی ساختاری در مراحل زوج درمانی آن ها استفاده می شود و در این روش سعی می شود تا رفتارهای مناسب و درست جایگزین رفتارهای منفی و غلط شود و طی جلسات زوج درمانی این موارد به زوج ها منتقل می شود.

  • زوج درمانی هیجان مدار

این روش درمانی بر پایه ی هیجان یا عاطفه، شناخت و تفکر استوار است و هیجان و تفکر را وابسته به یکدیگر می دانند و در نتیجه این روش موضوع اصلی آن دسته از زوج هایی است که از بیان نشدن نیازهای عاطفی و هیجانات به وجود آمده است. در این روش با تمرکز بر روی هیجانات مثبت و سازنده، پیدا کردن انگیزه و دلیل ارتباط با یکدیگر و همچنین بازسازی احساسات و عواطف گذشته روابط خود را بهبود می بخشند.

  • زوج درمانی رفتاری یکپارچه نگر

در روش زوج درمانی رفتاری یکپارچه نگر ، درمان هر یک از زوجین به تنهایی مورد بررسی قرار می گیرد و در نتیجه سعی می شود که با کاهش رفتاری های منفی و افزایش کارهای مثبت به بهبود رابطه کمک کند.

  • زوج درمانی گاتمن

یکی از رایج ترین روش های زوج درمانی، زوج درمانی گاتمن می باشد و در این روش درک، ارتباط و صمیمیت میان زوج ها بیشتر می شود و تمرکز اصلی در زوج درمانی گاتمن روی افزایش احترام زوج ها به یکدیگر، پر کردن خلاء های موجود در رابطه، افزایش درک، ایجاد نزدیکی میان زوج ها و آرام نگه داشتن جو در صورت مجادله بین زوج ها می باشد.

  • زوج درمانی شناختی/رفتاری

در این روش، زوج درمانگر بر روی تغییر رفتار یکی از زوج ها تمرکز می کند و به بررسی پریشانی ها و درگیری های موجود در رابطه می پردازد و همچنین این روش به دنبال یافتن الگوهای تفکر منفی موجود در رابطه است که باعث پریشانی زوج ها می شود و سعی دارد تا توانایی همدردی و درک افراد را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد مراحل زوج درمانی و گرفتن وقت مشاوره می توانید با کارشناسان مجموعه انتخاب کلینیک تماس حاصل نمایید.

شماره تماس

021-22893591-2 – 0902-1999201-2

  • علی عباسی

زوج درمانی

مشاوره

نظرات  (۱)

 

۝۝۝۝♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥۝۝۝۝

۝۝۝۝♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥۝۝۝۝

هم میهن ارجمند! درود فراوان!

 با هدف توانمند سازی فرهنگ ملی و پاسداری از یکپارچگی ایران کهن

"وب بر شاخسار سخن "

هر ماه دو یادداشت ملی میهنی را به هموطنان عزیز پیشکش می کند.

خواهشمنداست ضمن مطالعه، آن را به ده نفر از هم میهنان ارسال نمایید.

 

آدرس ها:

 

http://payam-ghanoun.ir/

http://payam-chanoun.blogfa.com/

 

[گل]

۝۝۝۝♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥۝۝۝۝

۝۝۝۝♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥۝۝۝۝

 

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی