مطالب و اخبار روز

مطالب آموزشی، اخبار، تبلیغات و فروش محصولات

مطالب و اخبار روز

مطالب آموزشی، اخبار، تبلیغات و فروش محصولات

درباره بال اسکرو

سه شنبه, ۲۹ بهمن ۱۳۹۸، ۰۳:۳۲ ب.ظ

درباره بال اسکرو

در این مقاله قصد داریم درباره بال اسکرو توضیحاتی را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم، با ما همراه باشید تام باهر معتبرترین شرکت عرضه کننده بال اسکرو در ایران.

زمانی که تکنولوژی بال اسکرو کشف نشده بود، جهت حرکت و جلو و عقب بردن میز ها و محور ها از سیستم پیچ و مهره های معمول استفاده می شد. این نوع پیچ و مهره ها دارای دندانه های مثلثی و تیز هستند.

از آنجائیکه در اثر حرکتهای لغزشی موجود بین دو سطح پیچ و مهره، سایش و خوردگی ایجاد شده و در نتیجه مکانیزم حرکتی لق می شد، تغییراتی در نوع دنده های پیچ و مهره ایجاد شده و بجای استفاده از پیچ و مهره با مقطع مثلثی، از پیچ و مهره با مقطع ذوزنقه و تا حدی مستطیلی استفاده شد.

امروزه این مدل پیچ و مهره ها نیز در میز دستگاههای فرز و تراش معمولی به وفور به چشم می خورد که اصطلاحا به دنده کبریتی معروف است.

از طرفی باید برای روان کار کردن این سیستم یک لقی مشخصی بین پیچ و مهره وجود داشته باشد و از طرف دیگر به مرور زمان این پیچها نیز سائیده شده و دقت خود را از دست می دهند.

بنابراین پیج وقتی راستگرد می شود، یک طرف مهره درگیر بوده و وقتی چپگرد می شود ابتدا لقی طی شده تا به طرف دیگر برسد و سپس طرف دیگر درگیر می شود. طرح بعدی سبب شد تا میزان بسیار زیادی از این مشکل حل شود و آن سیستم لید اسکرو با فنر بود.

درباره بال اسکرو

 

سیستم بال اسکرو

سیستم بال اسکرو، به جای استفاده از یک مهره از دو مهره استفاده می شود و بین دو مهره، فنری قرار دارد این فنر توسط پیچ هایی تنظیم شده و باعث می گردد در هر صورت دو طرف مهره ها درگیر باشد و با چپگرد و راستگرد شدن، لقی به حداقل برسد و در جائیکه پیچ یا مهره خورده شده، فنر باز شده و خود را تنظیم می کند.

این نوع پیچ انتقال قدرت یک سیستم بسیار عالی است و با دقت بالا است ولی همچنان یک مشکل دارد و آن لغزش سطوح است.

اختراع بال اسکرو این مشکل را حل کرده و دنیایی جدید را در برابر صنعت گشوده است، مکانیزم حرکت بال اسکرو همانند حرکت بلبرینگ ها می باشد و در بین سطوح هیچ لغزشی نیست و مبنای حرکت غلتش کامل است.

در سیستم پیچ و مهره، با اضافه شدن نیرو مثلا وزن، طبق فرمول اصطحکاک، نیرو در ضریب اصطکاک ضرب می شد و نسبتی خطی را به دست می داد یعنی هرچه نیرو بیشتر، اصطحکاک بیشتر و نیروی مورد نیاز جهت چرخش هم بیشتر می شود.

ولی در سیستم بال اسکرو هیچ لغزشی نیست و حرکت پیچ و مهره بر مبنای غلتش می باشد. ساختار ظاهری بال اسکرو شبیه یک مجموعه پیچ و مهره است که مهره بال اسکرو به عنوان مهره و شفت رزوه شده به عنوان پیچ عمل می کند.

شفت رزوه دار مارپیچی، مسیر حرکت ساچمه هایی را فراهم می سازد که قسمت لغزنده بال اسکرو (مهره) بر روی آنها به حرکت در می آید.

مهره در بال اسکرو به گونه ای ساخته شده است که امکان چرخش ساچمه ها را در داخل خود فراهم می سازد، به طوری که در مدت حرکت مهره بر روی شفت، ساچمه ها در داخل مهره به گردش در می آیند.

بال اسکرو ها از یک پیچ هرز گرد،مهره و ساچمه ها تشکیل شده اند که وجود ساچمه ها باعث می شود هیچ تماسی بین پیچ و مهره ایجاد نشود.

وقتی که مهره را در حول محور خودش می چرخانید آن وقت تا زمانیکه شیارهای پیچ به طور  مداوم در شکل حلزونی خود هستند مهره در جهت محوری خود حرکت می کند.

به عبارت دیگر اسکرو یک عضو مکانیکی است که حرکت چرخشی را به حرکت خطی تبدیل می کند. اسکرو ها چیزی را حرکت می دهند یا نیرویی را انتقال می دهند و این یعنی نیروی  چرخشی کوچکی را به نیروی رانشی قوی تبدیل میکنند.

نکات مهم در انتخاب بال اسکرو

  • میزان بار مکانیکی که باید توسط بال اسکرو جابه جا شود.
  • میزان دقت مورد نیاز در حرکت
  • شرایط محیطی محل نصب و استفاده از بال اسکرو

شرکت تام باهر معتبرترین و تنها عرضه کننده بال اسکرو GTEN و دنده شانه ای GAMBINI در کشور ایران می باشد.

  • علی عباسی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی